Rauman Lukon kotiottelut pelataan kaudesta 2022–23 alkaen LED-kaukalossa. Kaupungin asukasluvulla mitattuna Liigan pienimmän seuran kotiareena ottaa täten kansainväliselläkin mittakaavalla ison harppauksen kohti modernimpaa, elämyksellisempää tapahtumatuotantoa.
Kaukalon toimittaa Vepe Oy, joka toteutti maailman ensimmäisen LED-kaukalon viime vuonna valmistuneelle Nokia Arenalle. Äijänsuon LED-kaukalo tuleekin olemaan maailman toinen laatuaan ja maailman ensimmäinen olemassa olevaan areenaan toteutettu kaukalo. Kivikylän Areena tullaan muiltakin osin modernisoimaan näyttöpintoja lisäämällä ja palvelukonsepteja digitalisoimalla
- Nämä uudistukset tulevat mahdollistamaan uudet, kokonaisvaltaisemmat elämykset niin Liiga-otteluissa kuin muissakin Lukon tapahtumissa, Rauman Lukko Oy:n toimitusjohtaja Jukka Kunnas sanoo.
- Lukko on iso ja tärkeä osa Rauman ja lähikuntien asukkaiden arkea. Haluammekin viedä katsojakokemusta ja -elämystä kohti 2030-lukua ja luoda Kivikylän Areenasta koko Lukko-perheen olohuoneen tarjoamalla katsojille ainutlaatuisen, nykyaikaisen jääkiekkotapahtuman.
Hallin digitalisointi tulee olemaan suurin uudistus Kivikylän Areenassa sitten vuoden 2006 laajennuksen. Muutostöiden mahdollistamat olosuhteet ja tilat ovatkin tarjonneet hyvät puitteet digitalisoinnille.
Digitalisoinnin on tarkoitus valmistua pääosin jo kesän 2022 Pitsiturnaukseen ja viimeistään Liiga-kauden alkuun mennessä.
- Puhutaan reilusti yli miljoonan euron investoinnista kokonaisuutena. Tämä ei olisi ollut mahdollista ilman Lukon yritysperhettä, eli tiivistä yhteistyöverkostoamme, jonka yrityksille nämä digitaaliset ratkaisut tuovat uusia mahdollisuuksia omaan liiketoimintaansa ja viestintäänsä. Tämä yritysperhe tulee mahdollistamaan nämä elämykset ja kokemukset koko sinikeltaiselle Lukko-perheelle, Kunnas kiittelee.
- Areenan palveluihin tullaan myöhemmin tekemään muitakin muutoksia ja parannuksia perustuen tehtyihin kuluttajatutkimuksiin. Muita muutoksia on luvassa mm. digitalisoinninkin mahdollistamiin uusiin palvelumuotoihin sekä ravintolakonsepteihin. Kaikkien uudistusten tarkoituksena on luoda ottelutapahtumista entistäkin merkityksellisempiä kokemuksia, joissa edelleen ytimessä on tietysti itse peli.
- Kun pelikello on käynnissä, laitamainokset toimivat normaaliin tapaan yritysten näkyvyyspaikkoina. Staattiset mainokset vaihtuvat pelin aikanakin, mutta liikkuvaa kuvaa LED-kaukalon pinnoilla ajetaan vain pelikatkoilla, sisääntulon aikana ja ottelun jälkeen, tapahtuma- ja kehitysjohtaja Sasu Eronen kertoo.
Nykyiset hallitekniikan ohjausjärjestelmät päivitetään tukemaan uusia digitaalisia ratkaisuja. Ohjelmistot ja laitteistot pysyvät käytännössä ennallaan, mikä helpottaa käyttöönottoa huomattavasti.
- Alkushow, maalit, ali- ja ylivoimat, mainoskatkot ja muut ottelun aikaiset elementit konseptoidaan tukemaan ottelutapahtumaa ja katsojaelämystä. LED-kaukalon resoluutio on 4K, joten voimme ajaa siinä näyttävää grafiikkaa, Eronen sanoo.
- Areenan digitalisointi antaa meille puitteet luoda myös muista Rauman Lukko Oy;n tapahtumista huipputasoisia yleisötilaisuuksia. Ydinliiketoimintamme on tietysti jääkiekko, mutta nämä uudistukset palvelevat myös vahvasti esimerkiksi Superpikkujouluja ja muita tapahtumiamme.
Kaukalon lisäksi sisääntuloreitit, aulat ja ravintolat tullaan digitalisoimaan. LED-kaukalotekniikka on herättänyt kiinnostusta maailmanlaajuisesti ja Lukko marssiikin globaalissa eturintamassa elämyksellisempien jääkiekko-otteluiden tuottamisessa.
- Muissakin Liiga-kaupungeissa on työn alla merkittäviä kehityshankkeita ja toivottavasti sekä meidän että Tampereen areenan esimerkit edistävät myös näiden etenemistä. Kun me näin pienellä paikkakunnalla voimme tehdä kansainvälisellä mittapuulla merkittäviä kehityshankkeita jääkiekon eteen, uskon sen auttavan muitakin, Kunnas toteaa.