Tämä on Jääkiekon SM-liiga Oy:n ja Sanoma Media Finlandin yhteinen tiedote. Liigan televisioinnista vastaavan Nelonen Median analytiikan mukaan videosisältöjä on alkukauden aikana katsottu Ruudusta 30 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavassa ajassa.
Jääkiekko on Suomen ykköslaji kaikilla mittareilla, ja sen seuraaminen on kasvussa. Liigan televisioinnista vastaavan Nelonen Median analytiikan mukaan videosisältöjä on alkukauden aikana katsottu Ruudusta 30 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavassa ajassa, eli videokäynnistyksiä kertyy jo satoja tuhansia viikossa. Nelonen median sisältöjohtaja Jussi Suvanto ei asiasta hämmästy.
”Jääkiekosta pystyy nauttimaan kattavammin kuin koskaan. Sisältöä on tarjolla enemmän, se on helpommin saavutettavissa ja laadukkaampaan kuin koskaan aiemmin. Katsojat ja seurat myös jakavat sitä innokkaasti sosiaalisessa mediassa. Ruutu-onlinevideopalvelusta löytyy kaikki Liiga-sisältö ja kaikki pelatut pelit: niin kokonaiset ottelut kuin lyhyet klipit. Jokainen voi hypätä suosikkijoukkueensa matkaan ja saada lajista enemmän irti kuin yhdelläkään aiemmalla kaudella. Pikemminkin olisi ihme, jos tämä ei kiinnostaisi.”
”On hienoa kuulla, että Liigan kiinnostavuus kasvaa. Olemme Suomen suosituin urheilusarja ja haluamme tarjota suomalaisille vauhdikasta viihdettä. Siksi kehitämme jatkuvasti myös ottelutapahtumiamme ja teemoitamme yhä enemmän ottelujamme”, Liigan toimitusjohtaja Kimmo Rannisto kertoo.
Sponsor Insightin tutkimuksessa termit ”menestyvä”, ”viihdyttävä”, ”merkityksellinen” ja ”laadukas” nousevat selkeimmin esiin, kun jääkiekon imagoa verrataan 60 lajin keskiarvoon.
Jääkiekko on kiinnostavin laji lähes kaikissa tutkituissa ikä- ja väestöryhmissä. Puolet kaikista 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista pitää jääkiekkoa erittäin tai melko kiinnostavana lajina. Vain yli 60-vuotiaat miehet ja naiset nostavat kiinnostavuudessa muita lajeja jääkiekon edelle.
”Nuorten keskuudessa myös uudet lajit, kuten e-urheilu, nostavat suosiotaan. Mutta läpi kansan jääkiekon asema on horjumattoman vahva. Ja vastaavasti taas Liiga on ehdoton ykkönen, verrattiinpa sitä muihin kotimaisiin urheilusarjoihin tai kansainvälisiin jääkiekkosarjoihin”, Jussi Suvanto sanoo.
Niin Ruudun katselutilastojen kuin Sponsor Insightin tutkimuksenkin mukaan suomalaisista suosituin joukkue on oululainen Kärpät, jonka perässä tulevat HIFK ja Tappara. Neljänneksi suosituin joukkue on sitten KHL:ää pelaava Jokerit.
- - -
Lisätiedot:
Jääkiekon SM-liiga Oy, toimitusjohtaja Kimmo Rannisto, 043-2000200, kimmo.rannisto@liiga.fi
Sanoma Media Finland, viestintäjohtaja Hanna Johde, 040-6738977
Yhteistyöterveisin,
Jääkiekon SM-liiga Oy
Sanoma Media Finland