Lukon markkinointi- ja tapahtumajohtaja Mikael Eklöf kertoi ennen kauden alkua ottelutapahtumaan tulevista muutoksista. Liigajoukkueen ottelutapahtuman lisäksi Eklöfin vastuulla on Rauman Lukon muut tapahtumat kuten Rauma Rock tai Superpikkujoulut.
Mies istahti alas ja kertoi miten ottelutapahtumaan tehdyt satsaukset kuten uusi mediakuutio ovat toimineet ja minkälaisia lukuja muut tapahtumat ovat tuottaneet.
Miten satsaukset ottelutapahtumaan ovat onnistuneet käytännössä ja missä on vielä kehitettävää, markkinointi- ja tapahtumajohtaja Mikael Eklöf?
- Ottelutapahtumaan ja markkinointiin tosiaan isoimmat näkyvimmät muutokset olivat uusi mediakuutio, äänentoisto ja valojärjestelmä, älykiekko ja mobiilisovellus. Kehitimme myös ottelutapahtuman käsikirjoitusta ja maskottia. Paljon pieniä asioita, Eklöf luettelee.
- Tässä vaiheessa antaisin meille arvosanaksi kouluarvosanoin kahdeksan ja puoli. Sitä en voi kiistää etteikö olisi ollut erittäin haasteellinen kesä ja syksy kun paljon tuli uutta opeteltavaa. Mielestäni olemme oppineet hyvin käyttämään mediakuutiota. Äänentoistoa emme tule koskaan varmastikaan saamaan täydelliseksi, mutta olemme valovuosia edellä aikaisempaan verraten.
Valojen, äänen ja mediakuution käyttämiseen ottelutapahtumassa Eklöf on verrattain tyytyväinen.
- Uudet valot ovat toimineet hyvin ja meillä on ihan näyttävä sisääntulo ja alkushow muutenkin. Ottelutapahtuma on verrattuna muihin liigapaikkakuntiin monipuolinen mielestäni ja olemme siitä saaneet hyvää palautetta. Aika usein kaikkein rehellisin palaute tulee ulkopaikkakuntalaisilta, jotka osaavat katsoa tapahtumaa tuorein silmin ja vertailla sitä.
- Olemme kuitenkin kunnianhimoisia ja tulemme rajulla kädellä viemään ottelutapahtumaa eteenpäin tulevalla kaudella. Jos tämä vuosi oli kaiken uuden opettelua ja sisäänajoa, niin tulevalla kaudella saamme kaikesta enemmän irti hyötyä.
- Lukko-mobiilisovellus on saanut hyvän vastaanoton, mutta siinä on vielä kehitettävää. Applikaatio on tehty ennemminkin riittävän yksinkertaiseksi minkä vuoksi sieltä puuttuu vielä joitan teknisiä ominaisuuksia joita sinne haluaisimme. Esimerkkinä vaikka videoiden upotus ei näy tekstiosioissa, Mikael lisää.
Satsaus ottelutapahtumaan kannatti - lipputulot ovat kasvussa
Lukon yleisömäärät ovat lievässä kasvussa ja pitkään ollut laskusuhdanne näyttää nyt taittuneen. Muutokseen luonnollisesti vaikuttaa moni asia.
- Niin kauan kuin on tyhjiä penkkejä emme voi olla tyytyväisiä, Eklöf napauttaa.
- On haastavaa verrata kausia keskenään. Joukkueen kiinnostavuus ja yleisöluvut kulkevat käsi kädessä menestyksen kanssa. Joukkue on menestynyt tällä kaudella, mutta jos osaamme hiukan katsoa lukujen taakse niin aidosti uskomme, että olemme saaneet laskevan trendin yleisömäärissä kääntymään ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen.
- Laskiessamme yhteen kuinka paljon investointimme ottelutapahtumaan on maksanut ja parhaan arviomme siitä minkälainen vaikutus sillä on ollut yleisömääriin niin voidaan todeta, että investointi on ollut taloudellisesti järkevää. Panostus hallin infraan ja yleisesti markkinointiin unohtamatta joukkueen hyvää menestystä ovat uskoaksemme syinä tähän ilmiöön.
Yleisömäärän lisääntyessä ottelutapahtuman tuotot ovat kasvussa myös.
- Lippukassaan, joka siis tarkoittaa irtolippumyyntiä, meille jää arviomme mukaan yli 50 000 euroa viime kautta enemmän rahaa, Eklöf linjaa.
Tapahtumien tuotolla vahvistetaan ydintuotetta eli joukkuetta
Rauman Lukolla on tapahtumien lisäksi muutakin liiketoimintaa kuten ravintolapuoli. Kaikilla organisaation osa-alueilla on omat tulostavoitteensa ja tavoitteisiin pääsy tarkoittaa panostusta joukkueeseen.
- Aina kun pelaajabudjetti nousee, niin muiden liiketoimintojen tulosodotukset nousevat. Ensi kaudeksi on tarkoitus nostaa pelaajabudjettia mikä tarkoittaa työssäni sitä, että eri jääkiekon ulkopuoliset tapahtumat pitää tuottaa X-määrän enemmän kattaaksemme pelaajabudjetin.
Vuosi 2019 oli Rauman Lukon tapahtumien osalta menestyksekäs.
- Maaliskuun Stand Up-tapahtumalla teimme 25 000 euroa, Rauma Rock jäi plus miinus nollaan ja Superpikkujoulut tuotti ennätykselliset yli 120 000 euroa. Hyvä tulos näissä tapahtumissa tarkoittaa sitä, että urheilujohtaja Kalle Sahlstedtilla on enemmän pelivaraa pelaajabudjetissa.
- Tietysti kaikki liiketoiminnan osa-alueet eivät välttämättä aina pääse tulostavoitteisiinsa mikä sitten kompensoi kokonaisuutta, markkinointi- ja tapahtumajohtaja Mikael Eklöf muistuttaa.
- Se mitä ulkopuolelle ei näy on, että käymme säännöllisesti todella tarkkaan urheilun, myynnin, ravintolan ja markkinoinnin kanssa taloudenseurantaa siitä mitä meillä on rahaa käytettävissä ja jokaisen osa-alueen tulos vaikuttaa siihen miten voimme urheilua auttaa.
Tulevaisuudessa Lukko aikoo laajentaa muuta liiketoimintaansa turvataakseen ydintoimintansa toimintaedellytykset.
- Jos vuodessa on 365 päivää ja meillä on 30 kotiottelua ja muita tapahtumia päälle, niin meillä on kuitenkin vielä yli 300 päivää missä voimme kasvattaa liiketoimintaa. Uskaltaisin väittää, että Rauman Lukko on ollut liigassa muita edellä muun liiketoiminnan kehittämisessä. Pyrimme sitä olemaan myös tulevaisuudessa.
"Se on valtavaa jalkatyötä"
Kamppailu kannattajien saamisesta ottelutapahtumiin on jatkuvaa ja ympärivuotista työtä. Mikael Eklöf vierastaa ajatusta, että markkinointi hoitaisi itsestään ihmisiä paikalle.
- Meillä ei ole varaa lähteä mukavoitumaan siihen ajatukseen, että kyllä se kansa tiensä hallille kuitenkin löytää. Maailma on muuttunut ja markkinointi vaatii jatkuvaa aktiivisuutta. Meidän pitää pysyä esillä ja olla varteenotettava vaihtoehto muille ajankäytön mahdollisuuksille.
- Mitään yksittäistä konkreettista markkinointitoimenpidettä ei ole, vaan tämä on valtavaa jalkatyötä eri muodoissaan. Meidän pitää olla siellä missä ihmisetkin ovat. Kierrämme esimerkiksi jokatoinen vuosi kaikki Rauman ala-asteet ja jokatoinen vuosi kaikki Rauman talousalueen ala-asteet. Mitä lähemmäksi pääsemme ihmisten arkea ja tunteita, niin sen paremmin olemme heidän mielissään, Eklöf päättää.