Yhdessä. Avoimuus ja luovuus. Sitoutuneisuus. Asiakaslähtöisyys. Tuloksellisuus.
Nämä arvomme ohjaavat Rauman Lukon toimintaa paitsi pitkällä tähtäimellä, myös päivittäisessä työssä. Lukon nykyinen, vuoteen 2026 asti laadittu liiketoimintastrategia tähtää nykyisten palveluiden tehostamiseen, asiakaskokemuksen parantamiseen sekä luontaisen liiketoiminnan kasvuun digitalisoinnin, johtamis- ja kehittämishankkeiden ja vastuullisuuden kautta.
Rauman Lukko on poikkeuksellinen Liiga-seura. Sarjan asukasluvultaan pienimmän talousalueen lisäksi omistuspohjamme on täysin uniikki verrattuna muihin. Meillä ei ole yhtä, kahta tai edes kolmea suuromistajaa, ei edes kolmeatoista. Rauman Lukko on koko Lukko-perheen, sinikeltaisen Lukko-yhteisön omistama seura ja siksi jokainen meistä on osa Lukon menestystarinaa.
Lukon urheilustrategia 2018–2023 julkaistiin keväällä 2018, mutta nyt ensimmäistä kertaa seuran historiassa avaamme liiketoimintastrategiamme julkiseen tarkasteluun.
- Lukko on läsnä kodeissa ja työpaikoilla joka päivä. Pelejä seurataan ja otteita puidaan kahvipöytäkeskusteluissa. Se on tässä tiiviissä yhteisössä vähintäänkin yhtä tärkeää kuin se, mitä me teemme toimistolla ja hallilla päivittäin, ellei tärkeämpää. Ilman Lukko-yhteisöä ei olisi koko seuraakaan, ihan kirjaimellisesti, toimitusjohtaja Jukka Kunnas sanoo.
- Tästä syystä koemme tärkeäksi kertoa avoimesti, mitkä arvot ja tavoitteet seuran päivittäistä työtä ohjaavat. Yksi arvoistammehan on juuri avoimuus ja siihen pyrimme kaikessa viestinnässämme – toki juridiset seikat, yksityisyyden suoja ja liikesalaisuuden piirissä olevat asiat huomioiden. Menestystä kaukalossa ja sen ulkopuolella saavutetaan vain, jos kaikki puhaltavat yhteen hiileen ja katsovat samaan suuntaan.
Liiketoimintasuunnitelman merkittävimmät kehityshankkeet vuodelle 2024
- Yleisenä liiketoiminnan tavoitteena on kasvattaa ja tehostaa vuonna 2023 tehdyistä kehitystoimenpiteistä ja muutoksista saatavaa liikevaihtoa ja nettotuottoja samalla, kun valmistellaan vuoden 2025 eteenpäin tehtäviä uusia kehitystoimenpiteitä
- Urheilupuolella tavoite kaudelle 2023–2024 on sijoittua sijoille 1–4. Urheilustrategia ja liiketoimintastrategia muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden
- Strategian mukaiset ja niihin perustuvat strategisesti merkittävimmät kehityshankkeet:
-
Hallin laajennus & uudet ravintolatoiminnot. Liiketoimintasuunnitelmat ja- konseptit Rauman Lukko Oy:n osalta suunnittelun ja lopullisen päätöksenteon pohjaksi
-
Yritysmyynnin kasvattaminen strategisten mittareiden ja tavoitteiden mukaisesti. Hallin digitaalisten pintojen entistä parempi ja laajempi hyödyntäminen ottelutapahtuman ja yritysmyynnin kehittämiseksi. Digitaalisten pintojen myynnin kasvu ja uusien konseptien kehittäminen sekä runkosarjaan että playoffs-otteluihin
-
Lukko Eventsin tapahtumamäärän lisääminen ja nykyisten ottelu- ja muiden tapahtumien kehittäminen. Oman tapahtumatuotannon lisääminen ja kehittäminen (tapahtumat yrityksille ja yleisölle). Omien yritystapahtumien tapahtumatuotannon ja -myynnin lisääminen ja kehittäminen erityisesti Areenalla, mutta myös Helmirannassa sekä muissa kohteissa
-
Yhden uuden suurtapahtuman valmistelu- ja myyntityö vuodelle 2025 (julkistetaan toteutuessaan)
-
Ravintolatoimintojen- ja myynnin kehittäminen erityisesti Areenalla. Ravintolatoimintojen ostotoiminnan kehittäminen
-
Mahdollisten uusien liiketoimintojen aktiivinen kartoitus
-
Lisenssituotemyynnin konseptien, designin ja valikoimien jatkokehitys
-
Vastuullisuusohjelman kehittäminen edelleen nykyisestä
-
-
Operatiiviset, muut strategiset hankkeet sekä yllä mainitsemattomat kehityshankkeet ja toimintasuunnitelmat toteutetaan erillisten suunnitelmien mukaisesti
Toimintasuunnitelmien mukaiset toteutuneet merkittävimmät kehityshankkeet ja uudistukset syksy 2022 – syksy 2023
- Liiketoiminnan palauttaminen koronan jälkeen vuoden 2019 tasolle. Tavoite toteutunut ja myös ylittynyt esim. seuraavien osalta:
-
Ennätykselliset kuusi loppuunmyytyä ottelua kaudella 2022–23
-
Pitsiturnaus 2023 myytiin loppuun noin viikkoa ennen tapahtumaa. Tapahtumasta ennätyksellinen tulos kaikilta osin
-
Yritysyhteistyösopimusten myynti vuonna 2023 ylittää selkeästi aiempien vuosien myynnit ja 3,5 miljoonan rajan, joka on todella merkittävä summa joukkueen kilpailukykyisyyden takaamiseksi
-
Areenan ravintolamyynti ylittää vuoden 2019 myynnin.
-
-
Areenan nykyaikaistaminen digitaalisilla pinnoilla ja muiden ratkaisujen kautta. Areenalle hankittiin LED-kaukalo toisena maailmassa Nokia Areenan jälkeen ja lisäksi digitaaliset pinnat on lisätty ylätorille, kioski- ja myyntipisteisiin sekä Areenan sisääntuloille
-
Areenan ravintolatoimintojen uusiminen ja kehittäminen
-
Toteutettu uusi Lukko Cafe ylätorille
-
Toteutettu uusi Lukko Taproom alatorille
-
B-katsomon yhteydessä oleva ravintola-alue remontoitu
-
Uudet myynti- ja ravintolapisteiden LED-näytöt
-
Ruokatuotteiden ja palveluiden kehittämien ja erilaistaminen alueittain pohjautuen asiakkailta kartoitettuihin tarpeisiin ja kysyntään
-
Otettu käyttöön uudet palvelua nopeuttavat ja selkeyttävät, jonotusta ohjaavat menetelmät
-
-
Oman tapahtumatuotannon kehittäminen sekä yritys- että yleisötapahtumiin. Perustettu ja lanseerattu tapahtumatuotannon liiketoimintayksikkö Lukko Events, joka kehittää Lukon nykyisiä tapahtumia ja suunnittelee kokonaan uusia yleisö- tai yritystapahtumia
-
Helmirannan tapahtuma- ja ravintolamyynnin kehittäminen jatkuvana prosessina
-
Uuden fanituotemyymälän avaaminen Prismaan yhteistyössä Keulan kanssa sekä lisenssituotteiden kehitystyö
-
Markkinointi ja viestintä:
-
Markkinoinnin ja myynnin digitalisointi. Customer Data Platformin (CDP:n), markkinoinnin automaation ja muiden työkalujen käyttöönotto ja uusien kartoitus
-
Satakunnan Kiekkoheimot -dokumenttisarja & suuren suosion saavuttanut back-to-back-viikonloppu Ässiä vastaan
-
Yhteisöllisyyden vahvistaminen. ”Siksi Me Olemme Lukko” ja Lukko-perheen olohuoneen eli Kivikylän Areenan uudistukset
-
Tehty markkinoinnin ja viestinnän uusi brand book -suunnitelma, jonka toteutus aloitetaan vaiheittain alkuvuodesta 2024
-
Otettu käyttöön pelillistämiseen ja markkinointiin Fannex
-
- Toteutettu ja toteutetaan asiakaskyselyitä jatkuvana prosessina toimintojen ja palveluiden kehittämiseksi
-
Ympäristö- ja vastuullisuusohjelman laatiminen ja vieminen toteutukseen. Ympäristöohjelman ensimmäinen laaja vaihe on toteutuksessa Lukon toiminnoissa, samoin kuin yhtiön vastuullisuusohjelma aiemmin julkistetun Code of Conductia mukaillen
-
Lisäksi muut toteutetut toimenpiteet