Pitkäaikaiset yhteistyökumppanit, Kivikylän Kotipalvaamo ja Rauman Lukko, syventävät jo ennestään tiivistä kumppanuuttaan. Tänä keväänä solmitun sopimuksen myötä sinikeltaisten kotiareenan ja koko Lukko-perheen olohuoneen nimi tulee kevääseen 2025 asti pysymään Kivikylän Areenana.
Areenan nimisponsoroinnin lisäksi ympäri Suomen tunnettu lappilainen lihapalvaamo tulee ensi kaudesta alkaen tarjoamaan hallin mediakuutiolla näkyvät pelitilannehidastukset, joiden määrää aiotaankin nostaa edellisvuosiin verrattuna huomattavasti. Kivikylän Kotipalvaamo on luonnollisesti isossa roolissa elämyksellisen ottelutapahtuman tuottamisessa myös ruokapalveluiden ja -tuotteiden osalta.
- Lukko-perheen olohuoneessa mekin istumme ja palautetta saamme mekin Lukon ohella myyntipisteiden tuotteista ja palveluista. On hienoa, että asiakkaat tulevat juttusille ja pelikatkoillakin käyvät hakemassa nakkeja kioskista. Lukon kanssa toimiminen on ollut aina mukavaa: niin Kivikylällä kuin Lukolla on vahvat brändit ja yhteistyö on saumatonta, Kivikylän Kotipalvaamon toimitusjohtaja Jari Laihonen sanoo.
- Kun lähdimme Lukon kumppaniksi vuonna 2010, liikevaihtomme oli miltei 20 miljoonaa euroa vuodessa. Halusimme valtakunnallista näkyvyyttä paikallisuuden kautta ja Lukko on juuri tällainen toimija: paikallinen, mutta samalla kansallinen nähtävyys. Nyt, kun olemme molemmat valtakunnallisia huipputekijöitä aloillamme, on vaan luonnollista jatkaa hienoa yhteistyötä.
Vuonna 1992 perustettu yritys on nimensä mukaisesti saanut alkunsa Laihosen kotoa, tai tarkemmin sanottuna pihasaunasta, jossa lihoja alun perin palvattiin. Kolme vuotta perustamisensa jälkeen Kivikylään palkattiin ensimmäinen työntekijä ja vuosikymmenen loppuun mennessä tuotteita löytyikin jo monen lähiseudun kaupan lihahyllyiltä.
Tällä hetkellä Kivikylän Kotipalvaamo työllistää Laihosen arvion mukaan noin 370 henkilöä. Pitkälle ollaan siis tultu niistä ajoista, kun Laihonen itse kuljetti sikoja pakettiautolla teurastamolle ja takaisin kotisaunaan palvattavaksi.
- Kyllä siinä oli 25-vuotiaalla melkoinen into päällä. Aluksi sitä itse myi ja palvasi tuotteet, mutta osaamista ei ollut niinkään, Laihonen naurahtaa.
Tätä nykyä Huiluntuhti-makkaraa, Palvarin lihapyöryköitä ja muita tuttuja lappilaisia herkkuja onkin saatavilla jo ympäri Suomea. Ensiluokkaisten ja maultaan uniikkien tuotteiden lisäksi laajentuminen Satakunnan ulkopuolelle on ollut pitkälti myyntiautojen ja aidon asiakaskontaktin ansiota.
- Ihmiset tulevat autollemme juttelemaan edustajiemme kanssa ja tutustumaan tuotteisiin. Näin syntyy henkilökohtainen suhde ostajaan ja kun hän näkee tuotteemme kaupassa, on se jo hänelle entuudestaan tuttu. Ja jos tuotetta ei löydy lähikaupan hyllyltä, monet asiakkaamme ovatkin pyytäneet kauppiasta hankkimaan sen valikoimiinsa, Laihonen kertoo.
- Huiluntuhtia olemme myyneet kohta 25 vuotta ja koko sen ajan resepti on pysynyt samana. Sama koskee myös lihapulliamme, jotka vielä 12 vuotta sitten olivat koko ajan kaupoista loppu kovan menekin takia.
Raumalaiselle kiekkokansalle paikalliset lihaherkut ovat maistuneet Lukon kotiotteluissa jo vuosikausia, mutta omaa tarinaansa yrityksen suosion leviämisestä kertoo sekin, että parhaimmillaan seitsemässä Liiga-hallissa on tarjoiltu saman kauden aikana Kivikylän Kotipalvaamon tuotteita.
Kovana jääkiekkomiehenä Laihonen kyllä tietää, mitkä tuotteet hallilla myyvät – katseleehan hän asiaa sekä tavarantoimittajan että asiakkaan näkökulmasta.
-Tutut, perinteiset tuotteet, kuten makkarat, hodarit ja lihapiirakat tulee ehdottomasti jäähalleissa säilyttää. Paikoilleen ei voi silti jäädä ja ajan hermoilla täytyy pysyä, sillä kuluttajatottumukset muuttuvat jatkuvasti. Joitain uutuuksia aiomme kyllä tuoda Kivikylän Areenalle kiekkokansalle lähiaikoina, hän paljastaa.