Rauman Lukon puolustaja Ville Heinola on yhtä hymyä. Miehellä on takana kunnialla hoidettu autokoulu ja taskussa tuore ajokortti.
– Huikea fiilis kun pääsee ajelemaan ihan oikealla autolla. Se tuo sellaista omanlaista vapautta, kun pystyy liikkumaan oman mielensä mukaan, eikä tarvitse aina olla pyytämässä kyytiä kavereilta, Heinola hymyilee.
Juhannusperjantaina täyttyi toinen suuri unelma, sillä 18-vuotias puolustaja varattiin NHL:n varaustilaisuudessa 1.kierroksella. Heinolan varasi Winnipeg Jets koko tilaisuuden 20.vuorolla. Kolmas unelma kävi toteen heinäkuussa, kun puolustaja teki Jetsin kanssa kolmen vuoden tulokassopimuksen.
– NHL-varaus ja -sopimus ovat olleet itselleni jo jonkin aikaa ne isoimmat tavoitteet, ja niille tuli nyt sinetti. Sen eteen on tehty töitä, mutta eivät ne työt tähän lopu, vaan nyt aletaan tekemään töitä entistäkin enemmän, jotta pelipaikka sieltä aukeaa jonain päivänä.
Ennen varaustilaisuutta Heinola kävi varausikäisille pelaajille järjestetyssä NHL Scouting Combine -tilaisuudessa.
– Jo se itsessään oli huikea reissu. Pääsin tapaamaan eri seuroja ja näyttämään omaa fysiikkaani erilaisissa testeissä. Samalla pääsin juttelemaan muiden oman ikäisteni pelaajien kanssa. Silmiä avartava kokemus, joka poiki yhden unelman täyttymisen.
Kiekkotausta näkyi myös autokoulussa
NHL-varauksen eteen on tehty töitä aina pienestä pojasta lähtien. Autokoulun Heinola sen sijaan aloitti keväällä. Uutta oppia tuli paljon, mutta tieto tarttui hyvin. Ammattiurheilijana Heinola on tottunut harjoittelemaan paljon ja kovaa. Samaa ohjenuoraa hän toteutti myös autokoulun opinnoissa.
– Opiskelin paljon omalla ajallani. Internetissä pääsee harjoittelemaan todella laajasti erilaisia harjoitteita eri osa-alueista. Sieltä löytyy myös koeharjoituksia, joita kävinkin ahkerasti läpi, Heinola kertoo.
The Autokoulun ajo-opettaja Jaakko Viitanen nyökyttelee vieressä. Intohimoiseksi penkkiurheilijaksi tunnustautuva Viitanen korostaa Heinolan olleen mallioppilas.
– Puhuimme autossa paljon myös jääkiekosta, mutta totta kai keskityimme pääsääntöisesti harjoitteisiin. Villen tausta jääkiekkoilijana näkyi etenkin siinä, että hän on tottunut ottamaan ohjeita vastaan ja sisäistämään niitä nopeasti. Ville oli todella säntillinen ja keskittyi täysillä jokaiseen harjoitteeseen, Viitanen kertoo.
Teoriakoe koostuu 70 kysymyksestä. Näistä 50 on liikennetilannekuvia, 15 luokkakohtaisia kysymyksiä ja viisi riskientunnistamiskysymyksiä.
– Koe on laaja ja suhteellisen tiukka, sillä 70 kysymyksestä saa mennä väärin vain 11. Nykypäivänä teoriaopetuksen määrä on melko vähäinen, joten tällöin luonnollisesti korostuu opiskelijoiden itsenäinen opiskelu, Viitanen muistuttaa.
– Kun otetaan huomioon itsenäisen opiskelun tärkeys, niin nostan hattua jokaiselle, jotka kokeen suorittavat Villen tavoin kerralla läpi.
Teoria- ja ajokokeet Heinola suoritti läpi kunnialla. Heinolalla meni teoriakokeessa väärin vain muutama kysymys.
– Teoriakoetta voi verrata siinä mielessä jääkiekkoon, että molemmat ovat tuloslajeja. Samalla tavalla kuin pudotuspeleissä, teoriakokeessa ratkaisee se viimeinen seitsemäs peli. Villen kohdalla kaikesta näki sen, että hän on tottunut työskentelemään paineen alla. Siitä oli varmasti suuri apu niin teoria- kuin ajokokeessakin., Viitanen hymyilee.
Tavoitteena turvallinen kuljettaja
Kun teoriakoe on suoritettu, antaa se mahdollisuuden suunnata ajokokeeseen vaikka heti seuraavana päivänä.
– Ajokokeen järjestämme mahdollisimman pian, sen mukaan miten Ajovarmalta löytyy vapaita aikoja. Toimimme niin, että otamme ensimmäisen vapaan ajan, joka sopii asiakkaalle ja meille, Viitanen kertoo.
Jos kyseiseen ajankohtaan on merkitty harjoitusajotunti jollekin toiselle asiakkaalle, siirretään tämä harjoitusajotunti johonkin toiseen ajankohtaan.
– Ajokokeet menevät kaiken edelle, mutta sama pätee jokaisen kohdalla, eli se jonka harjoitusta on siirretty, saa saman oikeuden kun hänen on aika suorittaa oma ajokokeensa.
Kokeessa Heinola ajoi eri puolilla Raumaa ja vastaan tuli erilaisia tilanteita. The Autokoulun ajo-opettajat opastavat oppilaitaan ennakkoon, mutta tutkinnon vastaanottaja ohjeistaa tulevan ja yhteiset pelisäännöt ajokoetta suorittavalle.
– Ajokokeessa oppilas on ensimmäistä kertaa vastuullinen kuljettaja. Toisin sanoen häntä kohdellaan kortillisena kuljettajana. Hänen tehtävänsä on kuljettaa ajoneuvoa niin, että hän toimii jokaisessa tilanteessa turvallisesti ja liikennesääntöjen mukaisesti.
– Mitään ihmeitä ei siis ratissa tarvitse tehdä, vaan tarkoitus on osoittaa tutkinnon vastaanottajalle ymmärtävänsä erilaisia riskejä liikenteessä ja osaavansa ottaa ne huomioon. Pelkkä hyvä autonkäsittely ei riitä vielä mihinkään, vaan ajokokeessa keskitytään enemmän riskien tunnistamiseen.
Näitä asioita harjoitellaan läpi koko autokoulun. Viitanen korostaakin, että The Autokoulussa tehdään ensisijaisesti turvallista kuljettajaa. Siinä sivussa opitaan ennakointia ja taloudellista ajoa.
– Kokonaisuus on sellainen, että oppilaasta tulee huomaamattaan sekä ekologinen että turvallinen kuljettaja, Viitanen sanoo.
Heinolan kesään on kuulunut muun muassa Winnipeg Jetsin leiri ja World Junior Summer Showcase -turnaus Nuorten Leijonien riveissä sekä omatoimista harjoittelua. Ajatukset jääkiekosta hän saa irrotettua auton ratissa.
– Hyvä opetus yhdistettynä omatoimiseen opiskeluun takasivat sen, että pääsin läpi. Ilman ammattitaitoista opetusta ei kokeisiin olisi ollut mitään asiaa, Heinola korostaa.
Lue myös aiempi The Autokoulu on nuorten maailmanmestari Ville Heinolan valinta - juttu täältä.